lauantai 14. toukokuuta 2011

Tarina on kiehtova nähdä ja lukea

Jos rakastin lapsena tarinoita ja draamaa, rakastan niitä edelleen vähintäänkin yhtä paljon. Siksi markkinointi ja myynti ovat intohimoni. Hyvä mainos on tarina, jossa on alku, huippukohta ja onnellinen loppu. Tutkimuksen mukaan menestyksekkään brändin rakentamisessa on kyse 80 %:sti tarinoista ja designista ja vain 20 % tiedon levittämisestä. Myyminen on kuin jännitysnäytelmä, jossa etsitään oikeaa johtolankaa johdattamaan päähenkilöt oikeaan ratkaisuun. Markkinointi on täynnä tarinaa ja näytelmää, tehokasta ja pysäyttävää visuaalisuutta, joskus jopa draamaa. Asiakas kuitenkin päättää, ostaako hän vai ei.  Kuten tarinassa lukija, myös todellisessa elämässä asiakas, ei pidä huijatuksi tulemisesta. Siksi hyvä markkinointi tuo esille yrityksestä asioita, joiden takana seisovat sekä omistajat että työntekijät.
Minun tehtäväni on auttaa yrittäjät, johtajat, myyjät, markkinoinnin tekijät oivaltamaan, mistä aineksista kunkin yrityksen tarina, mainos tai myynti leivotaan. Se tarkoittaa oman bisneksen oivaltamista asiakkaan kannalta katsottuna, asiakkaan ostopäätöskriteerien ymmärtämistä, tuotteen tai palvelun hyötyjen näkemistä niin kuin asiakas ne näkee. Brändääminen on vähintään yhtä paljon jokapäiväisiä tekoja, kuin pelkkää visuaalista markkinointia. Myyjä myy hyvin, kun tuntee asiakkaansa. Millainen tämä on ja mistä hän pitää. Myyjän tulee tietää, millaisia ostopäätöskriteereitä asiakkailla on. Ne eivät ole kaikilla samoja. Myyjän tulee myös osata myynnin perusasiat ja osta kaupanteon tanssiaskeleet. Se on sekoitus tekniikkaa ja tunnetta, taitoa ja intohimoa.
Yrityksen johdon ja työntekijöiden ymmärrys oman yrityksen perusasioista: arvoista, juurista, intohimosta, persoonallisuudesta ovat menestymisen avainasiat. Suomalaisilla on ollut kummallinen tapa yrittää olla hienompia kuin oikeasti ollaan. Enää ei kannata. Kannattaa olla reilusti juuri se mikä on. Elämä helpottaa kummasti, ja asiat sujuvat paremmin. Jos yritys on perin juurin halpa-halli, olkoon se sitä kaikissa teoissaan ja markkinoinnissaan. Jos se on omistajansa näköinen kotoisa ja äidillinen kahvila, niin olkoon sitä ja vahvistettakoon näitä piirteitä kaikin tavoin. Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa teoillaan vahvaksi, jos yrittäjän sielu sanoo yhtä ja tarve näyttää ulospäin jotain toista. Markkinoinnistakin tulee silloin helposti sekasotku omia mieltymyksiä ja yrityksiä visualisoida jotain.
Mitä minä siis teen? Autan sinua oivaltamaan kuka sinä olet, missä olet hyvä ja miten sitä kannattaa vahvistaa sanoin, teoin ja kuvin. Kun tämä alkaa selvitä itselle, on se helpompi kertoa myös toisille. Joku tekee sen itse, toinen antaa toiselle tehtäväksi. Olennaisin helpotus on se, että osaat itse poimia pois asiat, joista ei kannata viestiä. Kuva on yhtäkkiä selkeä ja tie edessä suora. Ei muuta kuin eteenpäin, mutkimatta!
Eliina
ps. alla poimintoja Nylands hantverk rf:n organisoimasta koulutuksesta, johon Hienosäätö toteutti brändäykseen liittyvän valmennuksen. Valmennuksessa yritykset kirjoittivat itsestään ja yrityksestään tarinan, jonka pohjalta seuraavalla kerralla tehtiin kuvaussunnittelu. Valmennukseen liittyi myös myyntiväittämien kirjoittamiseen liittyvä workshop. Kuvaussuunnittelun perusteella upeat kuvat otti  Katja Kuorinki-Väänänen Studio Adeleidesta.  Tekstit ovat tässä yrittäjien äidinkielellä, valmennus toteutettiin ruotsiksi.
Syko/Kajsa Wikman 

En positiv inställning till livet och konsten får mej att mår bra. Jag hoppas att mina produkter piggar upp i vardagen. I min sybok Scandinavian Stitches (Stashbooks 2010) uttrycker jag det såhär: 

If it weren't for my children, I would probably still be looking for my deep artistic expression. Having children helped me realize that sometimes scratching the surface is enough to find your creative flow. Art can be playful and happy, and what would be more important than finding the simple joys in life?
Kajsa Wikmanin kirja Kajsan iloiset tilkut on julkaistu ensin jenkeissä. Syksyllä kirja julkaistaan Gummeruksen kustantamana Suomessa. Jotain kuvan kiinnostavuudesta kertoo se, että Kajsan kuva valittiin Gummeruksen katalogin tietokirjallisuutta esittelevän jakson pääkuvaksi. Veikkaan, että tässä on vasta julkisuuden alku.... Onnea ja menestystä, sekä Gummeruksen myynnille että Kajsalle!
Tässä Kajsan koko teksti: Mitt intresse för quilting vaknade när jag som tonåring hängde med mamma på lapptäckskurs på arbis. Mamma har alltid sytt, stickat och skapat och lät oss barn vara med, så jag har henne att tacka för min skaparlust! Det tog ändå en magistersexamen, några år som forskare i Etnologi och två barn innan jag beslöt mej för att min framtid skulle sys ihop av vackra lappar! Tack vare den positiva feedback jag fick via mina bloggläsare runt världen vågade jag ta steget ut. I februari 2008 startade jag Syko Design, för att satsa fullt på mina sykonster. Alla mina quiltar, applikationer och trycksaker är produkter av min fantasi och penna. Vackra tyger, knappar och färger kittlar min fantasi! Mina barn och deras fina teckningar är en källa till inspiration. Barnen är också mina allra bästa kritiker!  

Återanvändning ligger nära mitt hjärta och som etnolog tilltalas jag av textiler med historia. Därför känns det bra att kunna ge tyger och knappar ett nytt gott liv i unika textiler. Gamla och nya tyger samsas sida vid sida i mina quiltar. 

Cattaus/Catharina Borg-Wilén växte upp i en släkt med gott praktiskt handalag och stort intresse för både trädgårdsodling och handgjorda ting. Hon fick vara med och "hjälpa" redan som mycket liten."Att se frön spira och växa har alltid gett mig en känsla av belåtenhet och lycka! Jag visste tidigt vad jag ville bli som vuxen. I trädgårdsskolan lärde jag mig svetsa och tyckte att det här med metall var mycket fascinerande." Catharina är numera både hortonom och metallartesan. Cattaus grundade hon år 2005. Åren 2005 - 2010 medverkade hon som trädgårdsexpert i TV-programmet Strömsö. Catharina utnämndes till Nylands Taito-hantverksföretagare år 2010.Cattaus är ett mångsidigt företag som gärna experimenterar med olika material och tekniker. Järntråd, ofta i kombination med andra material blir trendiga och dekorativa bruksföremål och inredningsartiklar för både hem och trädgård. Det är materialens råhet, struktur och känsla som tilltalar Catharina allra mest. Även en mycket grov järntråd formar hon enkelt och snabbt till en näpen liten trollslända. Företaget kommer varje år ut med två färgglada kollektioner, den ena för vår och sommar, den andra för höst- och julsäsongen. Cattaus butik och verkstad hittar du mitt i vackra Billnäs bruk, i huset som kallas Spadfabriken. Butiken är öppen så gott som året runt. Om du blev nyfiken gå in och titta på www.cattaus.fi!


         ArtGlassCenterTvillingarna Ilse Lindqvist och Yrsa Lindqvist lever sin dröm: I ArtGlassCenter designar och blåser de konst- och designglas tillsammans.
Som material är glaset både mångsidigt och tekniskt utmanande. Att forma den upp till 1000 grader heta, levande glasmassan är en oerhört fascinerande. Efter en lång dag i en het hytta är otroligt spännande nästa morgon att ta fram ett blåst föremål ur av kylningsugnen. Att se det lyckade resultatet av en längre planerings- och utvecklingsprocess ger oss en tillfredsställelse.
Samma, som vi vill ge även våra kunder när de hittar just den pjäs de letat efter hos oss. 
Som barn kunde vi stå i timmar och öva oss på tennisplan. På samma sätt strävar vi hela tiden till att utveckla oss i glasarbetet. Mästare blir man efter en ständig övning.

I vår formgivning inspireras vi båda av hur glaset fångar ljuset och vi leker ofta med olika strukturer och färgkombinationer. Den gemensamma målsättningen är att det vi tillsammans formger skall vara unikt, funktionellt och estetiskt – en pjäs skall vara något vi båda kan stå för när det gäller design och kvalitet.

I våra produkter kombineras olika tekniker. Förutom det munblåsta glaset hör även pjäser i olika ugnstekniker till urvalet. I sortimenten ingår förutom bruksföremål även smycken, installationer och inredningselement. I dag blåser vi glas i Notsjö gamla hytta medan t.ex. fat och smycken tillverkas i deras studio i Helsingfors. En framtidsdröm för oss är att hela vår verksamhet – glashyttan, studion och galleriet – finns under samma tak. Då kunde vi bjuda på en unik helhetsupplevelse i glasets fascinerande värld.

    MattoBaakari/Marjaana Kaakinen  Käsillä tekeminen on kiehtonut minua jo pikkutytöstä - virkkasin innolla myssyjä langan tähteistä. Koulussa into lopahti, mutten lannistunut. Aloin neuloa omasta päästäni, kun en osannut mallista tehdä. Elämä vei, innostus jäi. Kohtalon oikusta pääsin toteuttamaan käsityöläistä itsessäni. Nyt kudon työkseni mattoja, vaikka nuorempana inhosin niitä. Kutominen on mukavaa, leikittelen väreillä ja materiaaleilla - näen omien käsieni jäljen. Kutoessa olen yksin ajatuksineni. Uusia ideoita alkaa pulputa mieleen ja niitä on päästävä kokeilemaan. Käytännöllisyys ja kestävyys kauniin maton muodossa tuo iloa pitkään, on matto sitten kylmän lattian lämmikkeenä tai kodin somistuksena. Inspiraation lähteenä on ympäröivä luonto – Mustionjokilaakso kumpuilevine peltoineen ja kallioisine metsineen. Lintumatto syntyi lintuja harrastavalle miehelleni lahjaksi. Materiaalina käytän yleensä puuvillaa, joka napakkaan kudottuna sopii allergiakotiinkin, niin moderniin kuin perinteiseen. Virkkaamista en ole unohtanut, nyt syntyy pyöreitä mattoja isolla koukulla. Ensimmäiseen omaan kotiini kelpuutin vain yhden maton, mummin räsyistä kutoman. Se on seurannut minua mukani ja on edelleen käytössä. Kaikilla ei ole mummin mattoa saatavilla, mutta kaunista ja kestävää, mattoja mittojesi mukaan saat Matto Baakarista.
    Annika Baarman-Sundblom Garn, tråd, knappar och tyg fanns det gott om i mitt barndomshem. Mamma lärde mej att virka, sy, sticka, väva, brodera och knyppla, inte konstigt att jag blev hantverksberoende! Det här var så roligt att jag som tonåring påbörjade min hantverksutbildning och blev så småningom färdig yrkeslärare i beklädnad. Idag jobbar jag både som hantverkare och lärare. Stickar främst på maskin och helst med naturmaterial såsom ull, lin och bomull. Min passion är att experimentera med olika garn och materialkombinationer för att få fram strukturer, kontraster, färger och former. Stickade mössor, halsdukar, sjalar, löskragar och ponchon är mina huvudprodukter. Jag kombinerar gärna gamla tekniker med det stickade. Mitt mål är att göra vackra, synliga textiler som skiljer sig från mängden. Det ger mej glädje att arbeta med mina händer och tillfredställelse när en produkt är klar.
    Tina West "När jag var riktigt liten brukade min mamma hitta mig sittande i kastrullskåpet. Där satt jag, helt ensam, omgiven av blanka kastruller. Jag satt där och tänkte, fantiserade och drömde. Vad jag då drömde har jag tyvärr glömt men stunderna av att få sitta för mig själv, att fantisera och planera, är fortfarande viktiga för mig och i synnerhet i mitt jobb som metall-artesan." Tina West är utbildad metall-artesan och har jobbat med sitt hantverksföretag i snart 15 år. Hon tillverkar främst silversmycken, men gör även järntrådsarbeten samt prydnads- och bruksföremål i metall. Mitt jobb är min livsstil, säger hon. Om du vill arbeta och bli framgångsrik som hantverkare bör du ha en passion för det du gör. Inspirationen, gnistan till ett nytt arbete kan komma varifrån som helst. Från bilder, texter, människor, möten, musik, från en känsla. Som hantverkare är det min uppgift att omvandla gnistan till en produkt, till ett smycke som är så fint att kunden bara måste köpa det.
    Tina gör smycken för både vardag och fest. Smyckena är stilrena med en stark formkänsla och kombineras ofta med något oväntat på ett lekfullt sätt. "Varje smycke bär ju med sig en del av mig, återger min personlighet, sådan som jag är; oerhört fokuserad och intresserad men samtidigt lite vimsig. Jag vill att mina smycken skall vara enkla och självklara men aldrig tråkiga. När jag ser någon bära ett smycke som jag designat och tillverkat blir jag fortfarande uppriktigt glad och stolt. Jag upplever det som en bekräftelse på att jag lyckats i mitt arbete"
    Marina Thurén Att kombinera olika färgskalor till en harmonisk helhet och att se hur väven växer fram i vävstolen är för mej ett kall. Det enkla klara formspråket tilltalar. Färgen i materialet är min passion. Då jag väver trasmattor, kan en sönderklippt skjorta eller kjol ge inspiration till hela mattan. Jag lever och vistas mycket i skärgården och material direkt från naturen lockar till experiment, som vide med sina färger och sin lyster. Då jag har trädgårdsmästaryrket med odling av ekologiska bär bakom mej, är de ekologiska värdena också en självklarhet. I mina sjalar och plädar i 100% inhemsk ull använder jag fårens egna färger, vitt, grått, brunt och svart. Den naturliga färgskalan är harmonisk och estetiskt tilltalande. I mina traditionella trasmattor använder jag främst återanvändbart material. Mattorna får namn, spontant från naturen som Vassrugg-Kaislikko, Strandvatten-Rantavesistö eller Algblom-Merilevä.
    Kristina Henriksson Jag har tyckt om att handarbeta ända sedan barndomen. Redan som skolflicka hade jagkonstant ett handarbete på gång. Något med handarbete var ett starkt alternativ vid yrkesvalet. Artesanutbildningen förverkligade jag dock först i mogen ålder. Inspiration till nya produkter får jag bland annat av konst-och kulturupplevelser. Favoritkonstnär är till exempel Marc Chagall med sina härliga färger och mångbottnade budskap, som jag läser ur tavlor. Att besöka garnaffärer är lockande. Många idéer uppstår och det är svårt att gå ut ur affären utan att köpa några garnnystan. En inspirationskälla är också att röra sej på stan, sitta på kaféer och titta på mångfalden av människor. Att arbeta med händerna ger mej glädje och inspiration i livet. Jag upplever arbetet spännande och utmanande. Jag tillverkar stickade produkter, både handstickade och maskinstickade såsom ponchos, halsdukar, koftor, sockor och vantar. Mest arbetar jag med ylle- och lingarn. Jag vill att produkten skall vara vacker och skön att använda. Material och färger är viktiga för mig.
    Tina Söderström Redan som barn fascinerades jag av att se när mormors mattor i vackra färger och mönster växte fram i vävstolen. Som tonåring hjälpte mamma mig med att sy kläder. Men att som liten flicka tälja barkbåtar och visselpipor med pappa gillade jag bäst.Jag valde papper och siffror som karriär, men med tiden växte behovet av att använda mina händer allt större. Nu tillverkar jag vävda produkter ponchon, sjalar, halsdukar och olika bastuprodukter i naturmaterial i starka färger. Inspiration finner jag ute i naturen , särskilt närheten till havet. Att väva ger mig avkoppling. Det ger mig samma känsla av välbefinnande som att stå på en klippa och blicka ut över ett vindrufsat hav. Det är skönt att se hur arbetet växer fram. Mina produkter ska vara en fröjd för ögat samtidigt som de är funktionella - en blandning av sött och salt.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti